Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: Müzik Aletleri  (Okunma Sayısı 14728 defa)
Kullanıcı Bilgileri
Bilgin14
‘°ºO BEŞİKTAŞ Oº°‘
Usta Yönetici
*******


Başarı Puanı: 48
İleti Sayısı: 2.885
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« : Aralık 06, 2009, 03:25:06 ÖS »


Müzik Aletleri

Nefesli Çalgılar


Piccolo



Piccolo, normal flütünün 1 oktav üzerinde olacak şekilde ayarlanmış bir tür yan flüttür. 3 oktava yakın ses genişliğiyle günümüz orkestrasında en tiz seslere ulaşan enstrümandır. Genellikle orkestralarda özel efekt amacıyla kullanılmakla beraber marş topluluklarında da kendine geniş yer bulmaktadır. Flütün yerini alacak şekilde çalınır.

Tarihçe:

Piccolo ilk olarak ağaçtan yapılmış ve insanın ön planda olduğu bestecilerin eserlerinde yer almıştır. Piccolo’nun ilk kullanıldığı eserlerden birisi Beethoven’in 5.Senfonisidir. Piccolo’nun kullanıldığı en tanınmış yapıtlardan birisi, John Philip Sousa’nın “The Stars and Stripes Forever” marşının finalidir.


Flüt



Flüt çoğu orkestra, topluluk ve nefesli gruplarında soprano sesi veren enstrüman olarak kullanılmaktadır. Flütlerin büyük bir çoğunluğu metalden yapılmaktadır ve bir ucunda ağızlık olan bir tüp şeklindedir. Müzisyen flütü yatay olarak tutup ağızlıkta bulunan oval şekilli bir parçadan içeri üfler. Aynı anda düğme denen tuşlara basar. Bu tuşlara basılıp bırakıldıkça flütte değişik tonlar oluşturan delikler açılır. Do anahtarında akort edilen orkestra flütü en popüler flüt türüdür ve 3 oktavlık bir ses genişliği vardır. Flüt ailesinin diğer üyeleri, piccolo, alto flüt ve bas flütten ibarettir. Jean Pierre Rampal ve Aure Nicolet bu sazın ünlü solistlerindendir.

Tarihçe:

Batı Müzüğinde en çok kullanılan şekliyle kullanılan flüt cinsi olan Yan Flüt’ün Çin’de M.Ö. 900 yılından beri kullanıldığı bilinmektedir. Flüt, Avrupa’ya 12. Yüzyıl’da, öncelikle Almanca konuşulan bölgeler olmak üzere, girmiş ve ilk önceleri çoğunlukla askeri bandolarda kullanılmıştır. Alman Flütü isminin verilmesi bu zamana denk gelmektedir. Flüt daha sonra 16 ve 17. yy’da Oda müzüğinde kullanılan bir enstrüman haline dönüşmeye başlamıştır. Bu ilk flütler, 6 parmak deliğinden ibaret tek parçadan oluşmaktaydı. Ancak 1600 lerde, flüt birbirine bağlı 3 parçadan ibaret olarak yeniden tasarlanmıştır. Aşamalı olarak, flüte daha fazla tuş eklenmiş ve orkestra parçalarında yerini almaya başlamıştır. 1800 lü yıllarda 4 tuşlu flüt en çok kullanılan türü olmakla beraber, 8 tuşlusu da geliştirilmiştir. Günümüzde,silindir şeklinde, 13 veya daha fazla ton delikli ve basmalı tuşlu Bohemia Flüdü en çok kullanılan cinsidir.


Korno



Korno, obua ailesinin bir üyesidir. 1.5 oktav daha tiz olduğu için alto obua da denmektedir. Şekli genellikle obuaya benzer olup, orkestra’da 3. obuacı tarafından çalınmaktadır.

Tarihçe:

Korno’nun ilk prototipleri 17.yy sonundan önce ortaya çıkmıştır. Bu aletler kıvrık boynuz biçiminde, deri kaplı ve gövdesi delikliydi. Delikler, parmakların açılımını kapsayacak bir açı ile yerleştirilmişlerdi. Johan Sebastian Bach tarafından kullanılan Oboa da Caccia (Av obuası) nın, kornonun çok benzeri olduğuna inanılmaktadır. Karanlık ve yaslı sesi, Hector Berlioz, Peter Ilich Tchaikovsky ve Richard Wagner gibi besteciler tarafından öne çıkarılmıştır.


Obua



Obua, en küçük ve en geniş oktavlı enstrümanlardan biridir. Silindirik ahşap bir gövdesi ve gövdesi boyunca tuşları vardır. 3 oktav ses aralığıyla çalması çok zor bir enstrümandır. Çok nefes isteyen ve doğru nefes tekniklerine sahip olunmasını gerektirir.

Tarihçe:

Obua, 17.yy’da iki Fransız müzisyeni, Jean Hotteterre ve Michel Philidor tarafından icat edilmiştir. “Shawm” adı verilen bir enstrümanı “Hautbois” (obua) ya çevirdiler. “Hautbois” in Shawm’dan daha dar ve 3 parçalı bir gövdesi vardı. 18. yy da çoğu orkesra bu enstrümanı bünyesine katmaya başlamıştı. Tarih boyunca bazı besteciler, obua için solo eserler bestelediler. Bunların arasında, George Frideric handel, Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart ve Ludwig Van Beethoven vardır.


Klarnet



Ahşap nefesli çalgılar ailesinin bir üyesi olan Klarnet, bir ucunda ağızlık olan diğer ucu da çan şeklinde olan bir uzun tüpten ibaretttir. Çoğunlukla ahşaptan yapılan klarnetin üzerinde, küçük ****l tuşlar bulunan delikler vardır. Dil titredikçe, dolu ve zengin bir ton elde edilir.. Tuşlara basıp bırakarak tonlama yapılır Klarnet 4 nota da imal edilir ve en çok kullanılan düz-si klarnettir. Bu klarnetin 3.5 oktav kadar ses genişliği vardır.

Tarihçe:

18.yy’da Alman bir flüt imalatçısı olan Johann Christoph Denner tarafından dilli bir halk çalgısı olan “Chalumeau” adlı enstrümanın değiştirilmesi ile elde edilmiştir. 1840 lı yıllarda 2 farklı karmaşık tuş takımı geliştirilmiştir. Klarinetler orkestralarda 1780 lerde popüler hale gelmiştir. Klarneti ön plana çıkaran eserlerden bazıları George Frideric Handel’in 2 klarnet ve bir korno için üvertürü, Carl Strawitz ve Wolgang Amadeus Mozart’ın klarnet konçertosudur.


Fagot



Fagot iki dilli bir enstrümandır. Toplamda 2.5 metreye yakın silindirik ahşap tüpten yapılmıştır. 4 bağlantı parçasından oluşur: Bass parça, tenor parça, çift parça ve çan parça olmak üzere. Çan parça olarak adlandırılan kısım bass kısma alttan bağlı olup kıvrıktır. Bu grup tenor kısma sonra topluca çift parçaya bağlıdırlar. Çift dilli ağızlık tenor parçaya bir başka parçayla bağlıdır. Bassoon üzerinde 8 delik ve 10 tuş bulunur. Müzisyen dilli parçadan üfleyerek ve tuşlarla ton değiştirerek enstrümanı çalar.

Tarihçe:

Fagot 1650 lerde büyük bir ihtimalle, kıvrık şekilli tek parçalı bir enstrümandan türetilmiş olmalıdır. Modern Fransız Fagot’u, 19.yy ortalarında, Buffet-Crampon isimli bir Fransız firması tarafından geliştirilmiştir. Alman Fagot’u ise Wilhelm Heckel isimli bir imalatçı tarafından mükemmelleştirilmişt ir. Avrupa’nın çeşitli yerlerinde farklı türlerde çalınmaktadır.


Saksafon



Saksafon dil sesli nefesli çalgılardan birisidir. Yapısında, klarnet’in tek dilli ağızlığı, ****l bir gövde, obuanın konik kısmına benzeyen bir kısım bulunur. Çoğu saksafonun alt kısmı eğiktir ve bu şekliye bass klarneti andırır. Çok azı, örn: soprano saksafon, düzdür ve klarnete benzer. Saksafonun üzerinde 12 tuş ve delik bulunur. 6 çiviye basıp bırakılarak gruplar halinde açılıp kapatılmak suretiyle değişik tonlar elde edilir. Aletin üzerinde, normal sesinin bir oktav altında veya üstünde ses çıkartmaya yardımcı olan 2 de fazladan delik vardır. En çok kullanılan saksafon türleri olan, soprano, alto ve tenor saksafonun 2.5 oktavlık bir ses genişliği vardır.

Tarihçe:

İlk defa 1840 yılında Adolph Sax isimli bir imalatçı tarafından icat edilmiştir. 1844 de ilk defa senfonik orkestralarda görünmüşlerdir. Ancak saksafon için yazılan parçalara pek rastlanmaz. Jazz’ın gelişimi ile saksafonun popüler olmasını 20.yy başına kadar beklemek gerekmiştir.


Yaylı Çalgılar


Keman



Muhtemelen en tanınmış orkestra çalgısı olan keman, bir yayla çalınan telli bir enstrümandır. Keman ailesinin en geniş aralıklı sesine sahip olan üyesi olan kemanın yanında bu ailenin diğer üyeleri, viola, çello ve kontrbasdır. Keman bir kaç ana parçadan oluşur. Ön kısım, omurga, boyun, perdeler, akort anahtarları, gövde, köprü, kuyruk ve F- delikleri. Üst, göbek veya ses tahtası olarak da anılan ön kısım genelde iyi kurutulmuş ladin, arkatarafı ise akağaçtan yapılır. Keman imal edilirken, ön, arka kısımlar ve omurga, boş bir kutu oluşturacak şekilde birleştirilir. Kuyruğa bağlanan dört tel köprünün üzerinden geçip, perdelerden uzanıp, akort anahtarlarına bağlanır. Anahtarla vasıtasıyla akort edilir ve elin perdelere basılması ile değişik sesler ve tonlar elde edilebilir. Müzisyen, tellerin üzerinde yayı doğru açıyla sürtünce ses elde edilir. Bu yay, pernambuco ’dan yapılıp, 75 santim uzunluğundadır ve telleri at kılındandır. Kemanın en önemli özellikleri, sahip olduğu ses aralığı ve hem lirik hem de hızlı ve parlak kullanıma elverişli olmasıdır. Kemancılar aşağıdaki teknikleri kullanarak özel sesler de elde ederler: pizzicato (telleri çekerek) , tremelo (yayı hızlı hızlı telin üzernde hareket ettirmek) , sul ponticello (yayı köprüye çok yakın sürterek ince bir ses elde etme) , collegno (yayın teli yerine ahşap kısmını kulanarak) ve glissando (yayların üzerinde parmakları gezdirmekle çıkan ses) .

Tarihçe:

Kemanın ilk olarak 1500 lerde İtalya da ortaya çıktığı anlaşılmaktadır. Lira da Braccio ve “fiddle” adlı iki enstrümandan türemiş olduğu sanılmaktadır. Keman yapım sanatı 17. ve 18. yy larda, Antonio Stradivari, Guiseppe Guarneri ve Jacob Stainer gibi ustalarla başlamıştır. O zamanki kemanların bugüne göre, boyunları daha kısa, perde bölgesi daha kısa ve köprüleri daha düzdü. Keman klasik eserlerde ilk kullanılmaya başlandığı zaman, alt sosyal seviyede bir alet olarak görünmüştür. Ancak, Claudio Monteverdi’nin Orfeo’su gibi eserler ve “24 violons du roi” gibi topluluklarla bu statüsü de yükselmeye başlamıştır. Bu tırmanma barok dönemde de, Antonio Vivaldi, J.S.Bach ve Georg Philip Telemann gibi bestecilerle devam etmiştir. Solo konçerto, sonat ve süit gibi müzik janrlarında, keman en önde giden eleman olmuştur. Ancak keman virtüözleri ilk olarak 19.yy da ortaya çıkmıştır. Giovanni Viotti, Isaac Stern, Mischa Elman ve Nathan Milstein, David Oistrach, Pinhas Zuckerman, Jacha Heifeltz bu konuda ün yapmış isimlerden bazılarıdır.


Viola



Viola, keman ailesinin 2. en geniş ses aralığındaki elemanıdır. C,G,D ve A notalarına yarlı 4 teli vardır. Viola için yazılan parçalar, alto anahtarında yazılır. Viola’nın boyutları değişmekle beraber genelde kemandan büyük ve daha kalın sese ayarlanmıştır. Haydn ve Mozart eserlerinde Violaya yer vermişlerdir. Solo repertuarı sınırlı olmasına rağmen, viola semfonilerde önemli bir yere sahiptir. Hector Berlioz, Johannes Brahms ve Robert Schumann gibi besteciler eserlerinde violaya geniş yer vermişlerdir.


Çello



Viyolonsel olarak da bilinen çello, keman ailesinin üyesi olan bir yaylı çalgıdır. Kemandakine benzeyen bir yayla çalınır. Keman şeklinde olmakla beraber daha büyüktür. Yaklaşık 1.20 m uzunlukta ve en geniş yerinde 40 cm civarında olan çello bu boyutları yüzünden oturarak çalınır. Yere dayanan bir çubuk üzerinde duran çello müzisyenin bacakları arasına alınıp bir yayla çalınır. Keman gibi dört yay sahiptir ve müzisyenin ellerinin perdeler üzerinde gezmesiyle değişik tonlar elde edilir. Bu yüzden çello’nun ses genişliği 4 oktavdan fazladır. Rostropoviç, Pablo Cassals, Jacquelin de Pera, Misch Maisky, William Lloyd Weber ünlü violonsel solistleri arasındadır.

Tarihçe:

Günümüze kadar da kalabilen bazı çellolar 1560 larda, İtalyan imalatçı Andrea Amati tarafından yapılmışlardır. 18. yy sonlarına kadar çello ön planda olan bir enstrüman değildi ve müzikteki bas sesi vererek parçadaki boşlukları doldururdu. Ancak, barok döneminde, Antonia Vivaldi ve Luigi Boccherini gibi besteciler yalnızca çello için suitler yazdılar. 19.yy gelindiğinde çello için konçerto ve benzeri eserler Johannes Brahms ve Antonin Dvorak gibi isimler tarafından yazılmışlardı. 20. yy da da Sergei Prokofiev ve Dmitri Shostakovich gibi besteciler çello’nun olanaklarını keşfedip bir solo enstrüman olarak geliştirdiler.


Yaylı Bas (Kontrbas)



Çift bas (yaylı bas veya bas keman veya kontrbas) olarak tanınan bu enstrüman, keman ailesinin en büyük ve en pes sesleri veren üyesidir. Genelde 1,80 m boyunda olup 4 teli vardır. Bazılarında bir telin uzatılıp tonu tizleştiren bir düzenek vardır. Ses çıkarmak için müzisyen bir eliyle perdelerde dolaşırken diğeriyle telleri çeker veya üzerinde yay gezdirir. Bottesini bu saz için görkemli konçertolar bestelemiştir.

Tarihçe:

3 telli baslar 18. ve 19. yy da çok yaygındılar ve bugün de Doğu Avrupa halk müziğinde kullanılmaktadırlar. 19.yy gelene kadar bası çalmanın tek yolu dışa eğimli bir yaydı. Daha sonraları müzisyenler telleri çekmeyi ve içe dönük yayla da ses çıkartmayı keşfettiler. Baslar orkestra ve oda müziklerinde kullanılagelmiştir. Bugün de jazz ve diğer popüler müzik türlerinde önemli bir ritm aletidir.


Klasik Gitar



Gitar, parmakla ya da pena ile çalınan esasen sekiz şekline benzeyen yanları iki tarafı oyuk üzerinde ses perdeleri olan uzun saplı ve telli bir çalgıdır. Gitarlar genelde altı tellidir ve değişik ağaç türlerinden yapılırlar.


Tarihçesi :

Yunan asıllı bir Çerkez olan gitar Luthier'i Yiannis Jurez Barilmeç 1982 yılında 7 telli ilk gitarı piyasaya sürmüştür. Telif hakkını kısa bir süre geçmeden dünyaca ünlü gitarları üreten Ibanez firması almıştır ve şu an hala çoğu müzisyenin ilk tercihi olan ibanez RX 24 ve LB 99 modellerini üretmiştir.Yiannis J. Barilmeç 1985 yılında 8 telli ve 1986 yılında 9 telli gitarları da piyasa sürmüştür. Çalınış zorluğu nedeniyle fazla rağbet görmemiştir.Fakat dünya virtiözlerinden örnek vermek gerekirse, Guthrie govan, Robben Ford, Junior Jay Burfy, Joe satriani de dahil olmak üzere birçok ünlü müzisyenin vazgeçilmez ekipmanı haline gelmiştir. 8 ve 9 telli gitar modellerinde ünlü müzisyenlerin kullandığı modeller arasında Barilmeç JJ ,Barilmeç Strat ve Barilmeç Lespal önde gelir.


Perdesiz Gitar



Klasik gitarda bulunan perdelerin kaldırılmasıyla Erkan Oğur tarafından 1976 yılında icad edilmiş bir çalgıdır. Bu haliyle gitarda koma seslerin, başka deyişle mikrotonların kullanılabilmesi mümkün olmuştur. Bu da gitarda, tempere sistemden farklı seslere sahip olan Türk müziğinin icra edilebilmesini sağlamıştır.

Erkan Oğur, perdesiz gitarın farklı türlerini de üretmiştir. Bunları, perdesiz elektrik gitar, sekiz telli (telli baba), çift saplı elektrik gitar, çift saplı klasik gitar v.b. gibi sayabiliriz. Ayrıca perdesiz elektrik gitarda kullandığı e-bow (electronic bowing device) ile farklı tonlamalar kullanarak, ney, klasik kemençe ve yaylı tambur benzeri sesler de üretmiştir.

Dünyada 1990'lı yıllardan sonra perdesiz gitara olan ilginin arttığı görülmektedir*. Ancak batılı müzisyenlerin perdesiz gitarı kullanımı daha çok belli efektleri (örn. slide/kaydırma efekti) sağlamaya yöneliktir. Bu bakımdan Türk müzisyenlerinin (özellikle Erkan Oğur'un) perdesiz gitar kullanımı, çok daha geniş bir ses skalasını, müzik kültürünü, makam, mod ve tonları içerir.


Saz


Bağlama ya da Saz Türk Halk Müziğinde yaygın olarak kullanılan telli bir çalgı türüdür.

Yörelere ve boyutlarına göre değişik isimlerle tanınır. kopuz, cura, saz, çöğür, dombra, ikitelli, tanbura, tar, v.b.

Kullanılan tekniğe göre mızrap veya parmaklar ile çalınır. Parmaklarla çalma tekniğine şelpe ve dövme denir. Genellikle altta iki çelik ile bir sırma bam, ortada iki çelik ve üstte bir çelik ile bir sırma bam teli olmak üzere toplam 7 tellidir.


« Son Düzenleme: Aralık 07, 2009, 07:45:31 ÖS Gönderen: Bilgin14 » Logged


Kullanıcı Bilgileri
nurcan
Ey Hayat ! Ölüme Şükret Seni Onun Yüzünden Seviyorum ! ~
Paylaşımcı Üye
*****


Başarı Puanı: 16
İleti Sayısı: 2.533
Nerden: Bursa
Cinsiyet: Bayan

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #1 : Aralık 06, 2009, 10:58:13 ÖS »

Keman, klasik gitar ve saz sesine bayılıyorum...Sazı koymamışsın ama sağolasın.
Logged

Seni sevdiysem ;
Bütün ruhların yaratıldığı ve henüz ruhlara
Cesetlerin biçilmediği o mecliste
Senin yanında yer almış olduğumu
Hatıramda taşıyor olduğumdandır bu.
Bunca kolay terk ediyorsam varlığımı senin varlığına
O şimşek parıltısı anın anısını gözbebeklerimde sakladığımdandır.
Bu kadar tanıdık buluyorsam kalbimi kalbine
Bu kadar tanıdık ses veriyorsa kalbim kalbine
O ezeli uğultuyu hala kulaklarımda taşıdığımdandır
Seni bu kez hatırladıysam o kez unuttuğumdandır.

                             Yusuf ile Züleyha

                         Nazan Bekiroğlu ~
Kullanıcı Bilgileri
Bilgin14
‘°ºO BEŞİKTAŞ Oº°‘
Usta Yönetici
*******


Başarı Puanı: 48
İleti Sayısı: 2.885
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #2 : Aralık 07, 2009, 07:45:50 ÖS »

Sazı da ekledim.
Logged


Kullanıcı Bilgileri
nurcan
Ey Hayat ! Ölüme Şükret Seni Onun Yüzünden Seviyorum ! ~
Paylaşımcı Üye
*****


Başarı Puanı: 16
İleti Sayısı: 2.533
Nerden: Bursa
Cinsiyet: Bayan

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #3 : Aralık 08, 2009, 04:07:42 ÖS »

Alıntı:Bilgin14 tarafından gönderildi.
Sazı da ekledim.

Çok iyi yapmışsın sağolasın.
Logged

Seni sevdiysem ;
Bütün ruhların yaratıldığı ve henüz ruhlara
Cesetlerin biçilmediği o mecliste
Senin yanında yer almış olduğumu
Hatıramda taşıyor olduğumdandır bu.
Bunca kolay terk ediyorsam varlığımı senin varlığına
O şimşek parıltısı anın anısını gözbebeklerimde sakladığımdandır.
Bu kadar tanıdık buluyorsam kalbimi kalbine
Bu kadar tanıdık ses veriyorsa kalbim kalbine
O ezeli uğultuyu hala kulaklarımda taşıdığımdandır
Seni bu kez hatırladıysam o kez unuttuğumdandır.

                             Yusuf ile Züleyha

                         Nazan Bekiroğlu ~
Kullanıcı Bilgileri
Bilgin14
‘°ºO BEŞİKTAŞ Oº°‘
Usta Yönetici
*******


Başarı Puanı: 48
İleti Sayısı: 2.885
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #4 : Aralık 08, 2009, 06:28:10 ÖS »

Rica ederim.
Logged


Kullanıcı Bilgileri
Bayram16
Üye
**


Başarı Puanı: 0
İleti Sayısı: 43
Nerden: Bursa
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #5 : Aralık 14, 2009, 07:30:16 ÖS »

Teşekkür ederim çok işime yarıda bilgin.Sağol.
Logged
Kullanıcı Bilgileri
Bilgin14
‘°ºO BEŞİKTAŞ Oº°‘
Usta Yönetici
*******


Başarı Puanı: 48
İleti Sayısı: 2.885
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #6 : Aralık 14, 2009, 07:38:53 ÖS »

Rica ederim.
Logged


Kullanıcı Bilgileri
MİHRİBAN
Çahil_Mihriban**
Paylaşımcı Üye
*****


Başarı Puanı: 5
İleti Sayısı: 594
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bayan

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #7 : Nisan 06, 2011, 08:34:56 ÖÖ »

Paylaşım için teşekkürler. Masum
Logged

boşLuκtα Чαşαяsın
tακмαzsın
καЧbetмei qöze αLαmαzsın
hαЧαdı tαsαяıмLα Чαşαяsın
κendi hαЧαLini κendin
Чıκαяsın....
Kullanıcı Bilgileri
Bilgin14
‘°ºO BEŞİKTAŞ Oº°‘
Usta Yönetici
*******


Başarı Puanı: 48
İleti Sayısı: 2.885
Nerden: İstanbul
Cinsiyet: Bay

Üyelik Bilgileri Çevrim Dışı
« Yanıtla #8 : Nisan 06, 2011, 06:00:55 ÖS »

Önemli değil.
Logged


Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer: